OPSKRIFTER

 

BANANPANDEKAGER (CA. 15 STK)

Mon ikke de fleste efterhånden kender denne meget populære udgave af en pandekage? Ikke desto mindre er det en rigtig dejlig variant, som er let og hurtig at lave.

De kan spises både varme og kolde og kan derfor bruges både som en del af et morgenmåltid, som snack i madpakken eller bare som en del af et mellemmåltid senere på dagen.

2 modne bananer * 1 dl hvedemel * 1 dl havregryn * 3 æg * lidt salt * lidt fedtstof til stegning, fx smør eller rapsolie

  1. Mos bananerne grundigt. Brug fx en stavblender.

  2. Slå æggene ned i bananerne og pisk det sammen med en gaffel.

  3. Bland resten i æggemassen og pisk det hele til en ensartet dej.

  4. Opvarm en pande med lidt fedtstof.

  5. Hæld dejen på panden med en spiseske og glat den en smule ud.

  6. Brug ca. 2 spsk dej pr. pandekage

  7. Bag pandekagerne ved middel varme. Vend dem når de er tørret                                                lidt ud i kanterne og steg dem færdigt.

  8. Server med frugtkompot eller friske bær. De kan også spises som de er.

BOGHVEDEGRØD

Grød er heldigvis på vej tilbage på mange morgenborde. Her er en

udgave med hel boghvede for variation i både næringsstoffer og

smag. Man kan sagtens lave helt almindelig havregrød eller bruge

nogle af de mange andre flager på markedet som fx speltflager eller

emmerflager.

Hvis man bedst kan lide en helt blød grød uden for meget at tygge

på, kan man bruge boghvedeflager i stedet for hel boghede. Du kan

lave en stor portion så du har til flere dage. Så er det blot at varme

grøden i mikroovnen på travle morgener eller som eftermiddagsmad

/efter sen træning.

1 (stor) portion.....

2 dl hel boghvede * 5 dl minimælk (eller vand) * lidt salt * 25g hakkede valnødder

  1. Kom boghveden i en sigte og hæld kogende and over. Dette for at skylle et farvestof ud af boghveden, som kan være allergifremkaldende. Farvestoffet nedbrydes ed kogning, så dette træk er at gå med "livrem og seler".

  2. Kom kernerne i en gryde og hæld mælk eller vand vand på. Kog i ca. 15 min. og kom så de hakkede valnødder i. Lad grøden trække under låg i 5-10 min.

  3. Server med friske vær eller frugtkompot. 

 

Hvis du koger grøden på vand, er det en god ide at toppe med et par skefulde sur/kvark eller drikke mælk ved siden af for at optimere proteinindtaget.

Hvis du vil undgå at grøden "slimer" for meget kan du riste boghveden 3 min. fx i den gryde du skal goden grøden i. Eventuelle rester kan bruges til "gulerodsbrudene".

ÆBLE-/PÆREKOMPOT

Denne kompot kan holde sig 2 uger på køl og smager skønt både varm

og kold. Den passer til både pandekager, vafler, grød og ovenpå yoghurt

naturel eller A-38 sammen med fx ristede havregryn.

 

Hvis man er til frisk ingefær, kan man smage kompotten til med det.

 

Kompot er en god måde at bruge frugt, der er ved at være lidt kedelig,

i stedet for at smide det ud.

4 skrællede Clara Friis pærer * 4 æbler (med skræl) * 100g mandelspilitter/hakkede mandler * 2 spsk sukker * lidt citronsaft * 1 nip salt * 1 tsk kanel * 1-2 stjerneanis * ½ tsk vanillesukker

  1. Skræl pærerne og skær dem i tern. Skær æblerne i tern. Tag 1/3 af ternene fra.

  2. Kom resten i en gryde sammen med de hele stjerneanis samt mandelsplitterne og kog dem langsomt op sammen med sukkeret. Lad være med at røre for meget.

  3. Kog under låg ved svar varme i 10 min. Tages af varmen og smages til med citronsaft, kanel, vanille og 1 nip salt.

  4. Vend de rå frugttern i

Støt vores sponsorer de støtter os